A Google a világ leglátogatottabb oldala. Ha bármilyen kérdésedre szeretnél választ kapni, vagy egy termékre, szolgáltatásra lenne szükséged, akkor neked is biztos az első utad a Google keresőhöz vezet.
Beírod a keresett kulcsszót, és válogatsz az eléd táruló rengeteg weboldal közül. De vajon miért épp azokat a weboldalakat látod amiket? És hogyan kerülhet a Te weboldalad a Google kereső első oldalára?
A Google első oldalára két út vezet. Az egyik a keresőoptimalizálás, ami egy hosszabb folyamat. A másik lehetőséged, hogy Google hirdetéseket futtatsz.
Ebben a bejegyzésben bemutatjuk, hogyan működnek a Google hirdetések, milyen célzási lehetőségeid vannak, hogyan alakulnak a költségek, és hogy miért éri meg neked is kihasználni a Google hirdetésekben rejlő potenciált.
Miért hirdess a Google felületén?
Mint ahogy már említettük, a Google a világ leglátogatottabb oldala. Íme néhány statisztika a Google keresőről:
• 89.3 billió látogatója van a Google-nek havonta!
• Az emberek 91.9%-a a Google keresőjét használja
• 8.5 billió keresést végeznek naponta, azaz másodpercenként majd 100.000 keresést
Láthatod, hogy a Google egy óriási piactér, amin ha nem vagy jelen, akkor rengeteg potenciális ügyféltől esel el.
Nem csak az óriási célközönség miatt érdemes hirdetned a keresőben, hanem azért is mert a megjelenésért (keresési kampányok) nem kell fizetned, csak a kattintásokért, azaz a weboldaladra érkező látogatókért.
Gondolj bele, hogy egy óriásplakát kampányért csak annyit kellene fizetned, ahány ügyfelet hoz. Itt kis túlzással ez a helyzet.
A nagy licitháború: A Google hirdetésének mechanikája
A Google hirdetések működésének alapja egy nagy licitverseny. De mielőtt belemennénk tisztázzuk, hogy mire is licitálsz pontosan?
A licit tárgya a Google kereső első oldalán az a 7 hirdetési pozíció (4 hirdetés az organikus találatok fölött, 3 hirdetés az organikus találatok alatt), amit a Google fenntart erre a célra.
A licit másik tárgya pedig azok a keresési kifejezések, kulcsszavak, amelyekre szeretnél megjelenni a weboldalon.
Nézzünk egy példát:
Fodrász szalonod van Budapesten. Tehát ha valaki arra keres a Google keresőjében, hogy: női fodrászat budapesten, az számodra egy potenciális ügyfél. Éppen ezért licitálni fogsz erre a kulcsszóra.
A licit mértéke, valamint a minőségi mutató (erről később) együttes értéke fogja meghatározni a hirdetéseid pozícióját, tehát hogy az első helyen jelenik-e meg a hirdetésed, vagy az 5. helyen.
A hirdetéseid pozíciója kritikus abból a szempontból, hogy ha a 4. helyen jelenik meg a hirdetésed, akkor 3 konkurens weboldallal fog előtted találkozni a látogató, ha az 5. helyen, akkor viszont már 14 konkurens weboldalon (4 hirdetés + 10 organikus találat) kell áthámozza magát, mire elér a te oldaladhoz.
Magyarul minél jobb a hirdetésed pozíciója a számodra fontos kulcsszavakra, annál több látogató érkezhet a weboldaladra. Viszont a jobb hirdetési pozíció jellemzően magasabb licitet, azaz kattintási árat (CPC=Cost Per Click) kíván.
Természetesen a kulcsszavak többségére jóval többen licitálnak, mint ahány hirdetési pozíció van, és a célod nem lehet más, mint az első oldal első 4 helyének valamelyike.
Ismered a viccet? Ha el akarsz rejteni egy hullát, tedd a Google kereső 2. oldalára. Soha nem találják meg.
Google hirdetés árak: mennyibe kerül egy kattintás?
Ami a legtöbb embert foglalkoztatja, hogy mennyibe is fog kerülni a hirdetés a Google keresőben?
De erre a kérdésre nem lehet egy konkrét választ adni, mivel rengeteg tényező befolyásolja, és a végső kérdésed nem az lesz, hogy mennyibe kerül a hirdetés, vagy a kattintási ár, hanem az, hogy mennyibe került egy ügyfelet megszerezni.
Ugyanis a hirdetésekre szánt keretet és a kulcsszavakra szánt licit összegét, azaz a kattintási árakat (CPC) teljes mértékbe te szabhatod meg. Nincs egy minimum érték.
De nézzük, hogy pontosan miért is fogsz fizetni? Röviden a hirdetésedre érkező kattintásokért.
Ha valaki az általad is megcélzott kulcsszóra keres, és megjelenik a hirdetésed akkor a hirdetésmegjelenés még nem kerül egy forintodba sem. Ha viszont rákattintanak a hirdetésedre, ami által eljutnak a weboldaladra, kattintási árat számol fel a Google.
Ezen a ponton fontos megemlíteni: A Google hirdetések célja, hogy összekösse a keresletet a kínálattal. Az hogy a Google hirdetésekből érkező weboldal látogatók vásárolnak-e tőled, felveszik-e veled a kapcsolatot azaz elvégeznek-e valamilyen konverziót (hasznos ügyféltevékenység pl: vásárlás, ajánlatkérés, üzenetküldés…) már nem a hirdetéseiden múlik, hanem a weboldaladon.
A hirdetésednek egyetlen célja van: Releváns, potenciális ügyfeleket szállítani a weboldaladra, akik épp a te termékedet vagy szolgáltatásodat keresik.
Összegezve: A kattintási árakat te határozod meg, viszont rengeteg tényező befolyásolja mint pl: A weboldalad minősége, a weboldal a hirdetés szöveg és a kulcsszavak kontextusa, valamint a minőségi mutató (weboldal élménye, várható átkattintási arány (CTR) hirdetések minősége).
Ha szeretnél nagyságrendileg képbe kerülni, hogy a te piacodon mennyibe kerül átlagosan egy kattintás, akkor a Google Ads kulcsszótervezője a segítségedre lehet. Előfeltétel, hogy legyen egy Google Ads fiókod, valamint legyen feltöltve egyenleg a fiókba.
Hirdetések célzása
A Google hirdetések másik nagy előnye, hogy csak és kizárólag azoknak jelenik meg a hirdetés, akiknek releváns, azaz pont a te termékedet vagy szolgálatatásodat keresik. Persze ha jól vannak becélozva a hirdetéseid. Mi csak a potenciális ügyfeleidre célzunk, szóval ha szeretnél hatékonyan hirdetni, akkor kattints ide!
A hirdetéscélzás alapját a kulcsszavak jelentik. Felveszed azokat a kulcsszavakat, amelyekre keresve szeretnél megjelenni a weboldaladdal. Igen ám, de emellett számos egyéb lehetőséged van arra, hogy szűkítsd az elérést az igazán fontos ügyfeleidre.
Íme néhány további hirdetéscélzási lehetőség:
• Demográfia
• Földrajzi hely
• Idő
• Eszköz
• Téma
• Érdeklődési kategóriák
• Remarketing listák
Vegyünk még egy példát: Éttermed van a belvárosban. Ez azt jelenti, hogy a célközönséged az éttermed közelében kereső emberek, így leszűkítheted a hirdetéseid megjelenését csak bizonyos kerületekre. Továbbá tudod, hogy a legtöbben a déli és esti órákban járnak étterembe, így korlátozhatod a hirdetések megjelenését arra az időszakra, amikor a legtöbben éttermet keresnek. Sőt, ha nívós éttermet vezetsz, akkor akár azt is meghatározhatod, hogy csak a 30 feletti korosztály számára jelenjenek meg a hirdetéseid.
És ez még csak a jéghegy csúcsa. Láthatod, hogy a kulcsszavakon túl milyen aprólékosan megcélozhatod a számodra releváns célközönséget. A pontos hirdetéscélzás a hatékony Google hirdetések alapja.
Google hirdetéstípusok
Ha azt mondom, hogy keresési hirdetés, biztosan tudod miről van szó, nap mint nap találkozol keresési hirdetésekkel. Ezek jelennek meg a Google találati oldalán.
A Google hirdetések egyik szelete csak a keresési hirdetés. Rengeteg más hirdetéstípus áll a rendelkezésedre, mivel kiaknázhatod a weboldalad látogatottságát.
Nézzük röviden, hogy milyen egyéb hirdetéstípusok állnak a rendelkezésedre.
Display hirdetések
A display hirdetések a Google partner weboldalain megjelenő képes, videós vagy szöveges hirdetések. Leginkább márkaépítésre és remarketing kampányokhoz alkalmasak a Display hirdetések.
Videós youtube hirdetések
Videós hirdetési lehetőség a világ legnagyobb videómegosztó oldalán. Biztosan te is találkoztál már a videók előtti hirdetésekkel, ezt nem kell bemutatni senkinek.
Shopping hirdetések
Kifejezetten webshopok számára alkalmas termékhirdetések. A Shopping hirdetések a keresési hirdetések fölött jelennek meg. Tartalmaznak képek, terméknevet, és árakat.
Alkalmazáspromóciós hirdetések
Telefonos alkalmazások hirdetése más egyéb alkalmazásokban. Ha mobilappod van akkor mindenképp az alkalmazáspromóciós kampányok lehet a megoldás számodra.
Hívást kezdeményező hirdetések
Vannak szolgáltatások, ahol azonnali segítségre van szükség, mint például egy autómentő esetében. Ilyen esetekben a hirdetések csak hívást kezdeményező eszközökön jelenik meg, és kattintásra nem a weboldal hanem a telefonszám jelenik meg, ami egy kattintásra hívható.
Remarketing hirdetések
Lehetőséged van célzottan csak azok számára hirdetni, akik jártak a weboldaladon, vagy megtekintettek bizonyos termékeket, szolgáltatásokat, esetleg korábban vásároltak nálad.
Láthatod, hogy a Google hirdetésekben rengeteg lehetőség rejlik. A végletekig a célközönségedre szabhatóak a hirdetéseid. Az online hirdetések mellett szól az a tény is, hogy pontosan kiszámolható a hirdetések megtérülése, mennyibe került egy ügyfél megszerzése, mekkora bevételed származik a hirdetésekből.
Bízunk benne, hogy sikerült egy kis betekintést adnunk a Google hirdetések működésébe. Szeretnél a vállalkozásodnak egy ütős kampányt? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és beszéljünk a céljaidról.