Alig látogatják a weboldaladat? Van egy ütős terméked, vagy szolgáltatásod, mégsem éred el vele a célközönséged? Szeretnéd ha a weboldalad előkelő pozícióban jelenne meg a Google keresőben? A Google első oldalára két út vezet. Az egyik rövidebb, viszont rendszeres kiadással jár, ezek a Google hirdetések. A másik út hosszabb, göröngyösebb, viszont tartós eredményt érhetsz el, kattintási árak nélkül. Ez nem más mint a keresőoptimalizálás (SEO).
Ebben a bejegyzéseben átfogó képet kapsz a keresőoptimalizálásról, milyen elemei vannak, hogyan láss hozzá. Kezdjük az alapokkal.
Mit jelent a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, röviden SEO) célja, hogy növeld a weboldalad pozícióját az internetes keresőmotorokban, mint pl. a Google, azokra a keresési kifejezésre, amelyeket akkor használ a célközönséged, amikor épp a te termékedet vagy szolgáltatásodat keresi.
Ezen folyamatok összességéből áll a SEO. A keresőoptimalizálást 3 nagy részre lehet bontani. Technikai SEO, On Page SEO, Off Page SEO.
Kulcsszókutatás: milyen kereső szavakat használnak az ügyfeleid?
A keresőoptimalizálás alapja, hogy a weboldalad egyes tartalmai elemeit, aloldalait, egy meghatározott kulcsszóra kell optimalizálni. Ahhoz viszont elsőként ismerned kell, hogy milyen kulcsszavakra keres a célközönséged. Most lehet azt gondolod, hogy te fejből is meg tudod adni azokat a kulcsszavakat, keresési kifejezéseket, amelyek relevánsak a termékedre, szolgáltatásodra. Ez részben igaz, viszont nem tudhatod, hogy a célközönséged, vagy a laikus felhasználók is pont úgy gondolkoznak-e mint te.
Egy érdekes statisztika, hogy miért kell kulcsszókutatást végezned: A napi keresések 20%-a olyan kulcsszóra, kifejezésre történik, amire korábban soha, senki nem keresett még!
Szóval az első lépés, hogy felkutatod azokat a kulcsszavakat, amelyek relevánsak a weboldalad támájára. A kulcsszókutatáshoz segítségedre lehet a Google kereső, és léteznek olyan programok, amelyekkel rengeteg kulcsszó ötletre tehetsz szert, gyorsan. Ezek a programok a kulcsszavak mellett olyan hasznos statisztikákkal is ellátnak, mint a havi keresési mennyiség, keresési trendek, mekkora a konkurencia egyes kulcsszavak esetében.
Technikai SEO: látható a weboldalad a Google számára?
Megvannak a kulcsszavaid. A következő lépés, hogy a Google számára látható, feltérképezhető legyen a weboldalad. Hiába keresed meg a fontos kulcsszavakat, és írsz rólunk hasznos szöveges tartalmakat az oldaladra, ha azt a Google nem tudja feltérképezni.
A technikai SEO keretein belül mindent rendben kell rakni a weboldaladon a motorháztető alatt. Ide tartozik a
- weboldal indexelése,
- weboldalad sebessége,
- biztonságos kapcsolat,
- domain átirányítás,
- mobilbarát megjelenés,
- képek optimalizálása,
- oldaltérkép,
- robots.txt fájl,
- szép URL,
Ezek mind azt a célt szolgálják, hogy a Google értse, hogy mivel foglalkozik a weboldalad, hogy később az erre releváns keresésekre megjeleníthesse azt. A másik cél a felhasználók pozitív élménye. Látogatókat vesztesz, ha a weboldalad lassan tölt be, vagy mobileszközökön nehezen használható.
Ha a technikai SEO nincs rendben a weboldaladon, az minden egyéb keresőoptimalizálási folyamatra negatív hatással lesz.
On Page SEO: a tartalom a király
Az On Page SEO, ahogy a neve is sejteti, minden olyan lépés, ami a weboldaladon a látogatók számára is látható. Ez többnyire a szöveges tartalmakat jelentik, de ide tartozik még a weboldalad használhatósága, mennyire vezeti a látogatót, logikus-e a felépítése.
A tartalmi optimalizálás során előkerül a korábban felkutatott kulcsszólistád. A kulcsszavakat aloldalakkal, azaz tartalmakkal kell párosítani, hogy a Google számára egyértelmű legyen, hogy melyik oldaladat kell megjeleníteni egy adott kulcsszóra történő keresés során.
Fontos, hogy a szöveges tartalom releváns legyen, és tartalmazza az adott kulcsszót a címsorban, az URL-ben, a bekezdésekben. Fontos megértened a szöveges tartalmak fontosságát, mivel ezen áll vagy bukik a weboldalad sikeressége.
Ha valaki keres egy kulcsszóra, akkor valamilyen problémára szeretne megoldást találni, vagy valamilyen vágyát szeretné kielégíteni. A weboldalad szövegének megoldást kell kínálnia, bemutatni a terméket, szolgáltatást, kezelni a felmerülő kifogásokat, kiemelni a pozitívumokat, amelyek a termékkel, szolgáltatással járnak, és akár a negatívumokat is, amelyek a termék vagy szolgáltatás nélkül érhetik a felhasználót.
Magyarul minden eshetőségre megoldást kell kínálnia a szövegednek, hogy az hasznos legyen a látogató számára, és lehetőleg nálad költse el a pénzét.
A weboldalad tartalmi optimalizálása soha nincs kész. Mindig lehet fejleszteni, újabb információkkal bővíteni, reagálni az aktualitásokra. És még egy fontos infó! Soha ne a Google keresőrobotjainak írd a tartalmat, hanem az embereknek. Nem kell erőltetni egy szövegben a kulcsszavak előfordulásának arányát, nem kell halmozni a kulcsszavakat a címsorokban. A hasznos szövegedben természetes módon megjelenő kulcsszavak segítik a weboldalad jobb rangsorolását a Google keresőjében.
A szöveges tartalmak optimalizálása mellett az egyes oldalak meta adatait is meg kell adnod. A meta címsor és meta leírás megjelenik a SERP (Search Engine Result Page) felületén, azaz a találati listán, így látható lesz az emberek számára. A meta címsor és leírás hatással van az átkattintási arányra, ami rangsorolási tényezőnek számít.
Gondolj csak a saját keresési szokásaidra. Beírod a kulcsszót, majd a találati listát végig böngészed, és az ott megjelenő címsorok és leírások alapján kattintasz. Éppen ezért fontos a meta adatok megfelelő kitöltése. Legyen egyértelmű, lényegretörő, és lehetőleg tartalmazza a kulcsszót.
Természetesen a weboldalad nem csak szövegből áll, legalábbi optimális esetben. Az agyunk sokkal gyorsabban dolgozza fel a képeket, mint a szövegeket. A képek és egyéb vizuális elemekkel illusztrálhatod a problémát és a megoldást, bemutathatod a terméked, szolgáltatásod. Ráadásul a Google a képeket is feltérképezni, ami megjelenhet a képes keresések során.
A képeknél törekedni kell rá, hogy tömörített formában kerüljön fel a weboldalra, mivel a nagyméretű képek rontják a weboldalad betöltési sebességét, ami szintén rangsorolási tényező. Továbbá a képek esetében is megadhatsz kulcsszavakat, de mégis hol?
- A kép file elnevezésében,
- A kép alt szövegében,
- A kép címsorában,
Az On Page SEO nem csak a tartalmi optimalizálásról szól, hanem a felhasználói élmény javításáról is. Hiába van egy jól megírt szöveged, releváns képekkel, ha a látogató nem tudja felvenni veled a kapcsolatot, vagy nem mutatod meg neki, hogy mi a következő lépés.
Ezeket CTA (Call to Action) gombokkal tudod megoldani. Ha van egy jól megírt blog bejegyzésed, ami arról szól, hogy mi az a SEO, de nem használsz gombokat, belső linkeket amelyek a szolgáltatásod oldalára navigál, akkor kihagysz egy ziccert. Mellesleg ha szeretnéd egy szakértő csapatra bízni a weboldalad keresőoptimalizálását, akkor ide kattintva találsz bővebb információkat.
Az On Page SEO talán a keresőoptimalizálás legnagyobb szelete.
Off Page SEO: a weboldalon túl…
Off Page SEO-nak nevezünk minden olyan keresőoptimalizálási lépést, ami a weboldalon kívül történik. Ez jellemzően a linképítés. A linkeknek máig nagy szerepe van a rangsorolásban.
De mit is jelent a linképítés?
Röviden: hivatkozásokat szerezni a weboldaladra, más, témában releváns, jó minőségű weboldalakról.
A linkekre tekints úgy mint egy ajánlásra. Azok a weboldalak akik linkelik a te oldaladat gyakorlatilag egy ajánlást tesznek, hogy a te oldalad a témában releváns, hasznos információkat közöl.
A Google szerint a linképítésnek természetes ütemben kell történnie, azaz ha hasznos bejegyzéseket töltesz fel a weboldaladra, azokat megoszthatják az olvasók különböző fórumokon, közösségi oldalakon, így természetes módon épülhet a weboldalad linkhálózata.
Ez mind szép és jó, viszont kis hazánkban arra várni hogy természetes módon épüljön a linkprofilunk hiú ábránd.
A kezedbe kell venned az irányítást, ha azt akarod, hogy a weboldalad erős háttérlinkekkel rendelkezzen. Ennek több módja is van, viszont ez egy akkora téma, hogy külön blogbejegyzést érdemel.
Amit viszont mindenképp tudnod kell, hogy mi számít erős linknek.
témájában releváns oldalról érkezik a link,
erős, látogatott minőségi oldalról szerezz linkeket,
ügyelj arra, hogy ne tömegesen építs linket (pár napon belül ne szerezz több 100 linket),
figyelj rá, hogy a link a weboldalad egy releváns oldalára mutasson,
fontos, hogy a linkelő oldalt indexelje (feltérképezze) a Google, és kövesse a linket (follow), azaz eljusson a te oldaladra a Google bot,
Ha a fentieket betartod, akkor szinte biztos, hogy minőségi linkprofilra tehetsz szert, amit a Google is értékelni fog, és így még jobb pozícióban fogja rangsorolni a weboldaladat.
Statisztikai mérések: A számok nem hazudnak…
A keresőoptimalizálás minden egyes folyamata azt a célt szolgálja, hogy a weboldalad minél jobb pozícióban jelenjen meg a Google keresőjében. Mindenki az első pozícióért harcol, nagy a verseny, és tudnod kell, hogy a weboldalad mely részét kell fejlesztened, hol vagy lemaradásban a konkurenseidhez képest.
Rendelkezned kell a weboldalad statisztikáival, hogy jó irányba fejleszthesd a weboldaladat, ennek pedig az előfeltétele a megfelelő statisztikai mérőprogramok beépítése és beállítása. Ha nem vagy birtokában ezeknek a statisztikáknak, akkor vakon indulsz el.
Összességében a weboldalad keresőoptimalizálása egy összetett feladat, ami rendszeres munkát és törődést igényel. Érdemes előre felállítani egy stratégiát, ami alapján haladsz a SEO-val. Fontos, hogy a weboldalad elkészítése során is kiemelt figyelmet fordítsd a fenti keresőoptimalizálási lépésekre.
Törekedj rá, hogy a weboldalad a látogatók számára hasznos információkat adjon, és mindezt könnyen kezelhető formában, gyorsan, bármilyen eszközön.
Bízunk benne, hogy most már nagyobb rálátásod van a keresőoptimalizálásra. Amennyiben szeretnél segítséget a weboldalad keresőoptimalizálásában, vedd fel velünk a kapcsolatot, és felrepítjük a weboldaladat a Google első helyeire.